• Stepping Stones Kottla

Är Musiken Död? - By Ella Gullfeldt



Frågan om musiken är död kan tolkas på olika sätt. Ett enkelt sätt att se på det är att musiken lever så länge vi kan höra på musik. Med det synsättet, att musik är detsamma som ljudet av musik, är musiken långt ifrån död. Tvärtom, den omger oss överallt, mer än någonsin kanske. Musik är dock mer än bara ljud som hänger samman med rytm och toner i harmoni. Musik är också en konstform. Den komponeras av tonsättare eller låtskrivare och den uppförs av musiker. Med det synsättet så lever musiken så länge det skapas ny musik som utvecklas.

Mycket av den nya musik som görs idag låter dock likadant eller i alla fall väldigt likt sådant vi hört förut. Det är ofta svårt att avgöra om man hör en låt för första gången eller inte. Skillnaderna mellan det som ligger på topplistorna i år och det som låg där förra året är inte så stora. Det kan tolkas som ett tecken på att musiken är död, eller åtminstone lite mindre levande än vad man skulle önska. Att vi inte hör några större skillnader på nya och gamla låtar tror jag dock beror på andra orsaker än att musiken är död och inte längre utvecklas.

Den tekniska utvecklingen har gett oss förutsättningar att skapa och sprida musik på ett helt annat sätt än tidigare i musikhistorien. Innan det fanns radio eller någon annan möjlighet att lyssna på musik som är inspelad på förhand, behövde man vara närvarande när musiken uppfördes för att kunna ta del av den. Det gjorde att musiken var långt ifrån lika lättillgänglig som den är nu. Man kunde förstås sjunga eller vissla, men utan instrument och någon som kunde spela så var det svårt att ta del av mer avancerad musik än så. Idag finns i princip all musik i världen ett knapptryck bort på Spotify. Tillgången på inspelad musik gör inte bara att vi kan ha musik omkring oss hela tiden om vi vill. Det har också skapat en stor och viktig marknad där musik säljs och köps. Idag massproduceras musik som är designad för bred konsumtion. Det har blivit som vilken vara som helst som säljs för att gå med vinst. Då är det lätt att det blir viktigare med många lyssnare och att folk får det som de vill ha, än att musiken är nyskapande. Att ta risken att tänka annorlunda kan bli en ekonomisk förlust som många gärna undviker för att istället satsa på säkrare kort som man vet går hem sedan tidigare. Jag tror att detta är en viktig anledning till att mycket av den popmusik som produceras idag påminner oss om sådant vi har hört tidigare. Det här beror inte på att det inte finns något nytänkande. Det är bara svårare att upptäcka, eftersom det produceras så otroligt mycket musik. Lyssnar man noga så låter allt inte precis likadant. Det sker en utveckling, men den går långsamt framåt.

För krävs det inte alltid något gammalt att utgå ifrån för att göra något nytt? Det som skapas är på så sätt alltid på sätt och vis en förnyad version av sådant som redan finns. Vi arbetar med det som vi har. Det gäller även musik. Den musik som har skrivits och komponerats genom musikhistorien har alltid varit inspirerad av äldre musik som gjorts tidigare. Det är både nytt och gammalt på samma gång. Mozart var inspirerad av Bach. Musiken som gjordes under 80-talet var inspirerad av 60-tals musik, men det var inte samma sak. Alla nya genres som har bildats har varit en blandning av gamla genres. Discomusiken som utvecklades under 1970-talet i USA var en blandning av pop-musik, soul, elektronisk dansmusik och funk. Producenter lägger till, blandar, lånar, experimenterar och kommer med nya idéer.

De musikinstrument och tekniker som används för att göra musik utvecklas också. I takt med att det kommer nya uppfinningar, ljud och idéer smyger sig dessa in i musiken. De metoder och verktyg vi har idag ser väldigt annorlunda ut än de gjorde när det bara fanns klassiska musikinstrument. Sedan 1980-talet när synten kom görs allt mer musik elektroniskt. Tekniken har skapat helt nya möjligheter att komponera musik. Med dagens digitala metoder kan man skapa i princip vilket ljud som helst. Sådant som vi tidigare inte hört. Alla världens instrument finns tillgängliga hemma framför datorn och med autotune kan man redigera tonen hos sångare och skapa nya intressanta rösteffekter. Tekniken gör också att många fler har möjlighet att göra musik. Förutsättningarna för att utveckla musiken och uppfinna nya stilar kanske därför aldrig har varit så bra som de är nu.

Därför är musiken inte död. Som tur är. Att kompositörer och låtskrivare inspireras av musik som gjorts tidigare är inte något nytt utan en förutsättning för utveckling. Det görs massor av musik och även om mycket låter likadant sker också en långsam förändring. Dagens digitala tekniker förbättrar dessutom möjligheterna för musikskapande. I princip alla som vill och är intresserade kan göra ny musik. Och så länge det skapas ny musik, lever den.